PostNL bezorgt dinsdag voor het eerst een recordaantal van één miljoen pakketten. De groei van online bestellingen rond de feestdagen tikt lekker door. Intussen profileert concurrent Sandd zich wel op de postmarkt.
PostNL brengt bij ongeveer een op de zeven huishoudens een pakket, meldde het bedrijf dinsdag. Sinterklaas winkelt meer en meer online en de pakketbezorgers en de sorteercentra draaien op volle sterkte. ,,Er wordt dag en nacht doorgewerkt om de extra pakketten in de decemberperiode goed en snel af te leveren bij de klanten”, zegt directeur Gerrit Mastenbroek.
In de laatste zes weken van het jaar hebben de postbezorgers zo’n 30 tot 35 procent meer pakketten te bezorgen dan in de rest van het jaar. PostNL verwacht de komende weken nog een aantal keren de 1 miljoengrens te overschrijden.
PostNL verwerkt de pakketten in negentien sorteercentra over het hele land. Naast de vaste medewerkers werken er in deze weken een paar honderd extra krachten in de sorteercentra. In december bezorgt PostNL ook op alle weekdagen in de avonduren.
PostNL versus Sandd
Concurrent Sandd zit intussen niet stil. Dit bedrijf ziet zijn marktaandeel dit jaar op de postmarkt groeien van 20 procent naar 23 procent, zei directeur Haico Meijerink dinsdag in het Financieele Dagblad (FD).
Meijerink constateerde dat er nog miljarden brieven verstuurd worden in Nederland. Met bestaande en nieuwe klanten ,,kunnen we toch autonome groei realiseren''. Concurrent PostNL heeft op de fysieke postmarkt structureel last van flink lagere volumes.
In de postmarkt wordt voornamelijk op prijs geconcurreerd. De verhoudingen op de postmarkt zijn allerminst gestabiliseerd, aldus de Sandd-directeur tegen de krant. Hij heeft vertrouwen in de nieuwe bevoegdheden van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt om een prijzenoorlog te voorkomen. Meer wil hij niet kwijt over de relatie tot PostNL.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl